Belastingen en heffingen, kwijtschelding
Direct regelen
Wat is het?
Kwijtschelding houdt in dat u de gemeentelijke belastingen en heffingen of een deel daarvan niet hoeft te betalen.
Het kan voorkomen dat u de gemeentelijke belastingen niet kunt betalen doordat u een laag inkomen en weinig spaargeld heeft. U kunt de gemeente dan vragen om kwijtschelding of een betalingsregeling.
Komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen.
Wat moet ik doen?
Als u de gemeentelijke belastingen en heffingen niet kunt betalen, vraagt u de gemeente om kwijtschelding. De gemeente bepaalt dan of u kwijtschelding krijgt van de belastingen en heffingen of een deel daarvan.
Is vorig jaar kwijtschelding verleend?
Is de kwijtschelding van riool- en afvalstoffenheffingen het afgelopen jaar aan u verleend en is uw financiële situatie ten opzichte van vorig jaar niet veranderd? Mogelijk komt u dan in aanmerking voor automatische kwijtschelding.
Automatische kwijtschelding is toegekend
Als u in aanmerking komt voor automatische kwijtschelding, krijgt u omstreeks eind februari een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen waarin de kwijtschelding is verwerkt.
Nog niet eerder kwijtschelding aangevraagd of geen automatische kwijtschelding gekregen?
Dan kunt u een kwijtscheldingsaanvraag online regelen.
Kwijtschelding waterschapslasten
Als u kwijtschelding wilt aanvragen voor de waterschapslasten, dan moet u zelf contact opnemen met Waterschap De Dommel(externe link): (0411) 61 86 68.
Volgende documenten heeft u eventueel nodig bij het indienen van kwijtscheldingsaanvraag:
Inkomen
- loon-, pensioen- of uitkeringsspecificatie van u en uw partner (ook van inwonende meerderjarige kinderen). Heeft u een uitkering vanuit de Participatiewet (een bijstandsuitkering)? U kunt de kwijtschelding aanvragen zonder specificatie;
- specificatie ontvangen alimentatie (bankafschrift waarop dit aangegeven staat);
- bewijsstuk overig inkomen (bijv. huurinkomsten).
Belastingen
- beschikking voorlopige aanslag;
- voorschotbeschikking toeslagen (huur, zorg en kinderopvangtoeslag en kind gebonden budget);
- specificatie van hoogte bedrag aflossing belastingschuld.
Wonen
- laatste brief huurverhoging;
- overzicht van de betaalde hypotheekrente (bij eigen woning).
Uitgaven
- polis ziektekostenverzekering;
- specificatie betaalde alimentatie (bankafschrift waarop dit aangegeven staat).
Auto
- kentekenbewijs;
- verklaring noodzaak auto.
Diversen
- bankafschriften van alle rekeningen (inclusief minderjarige kinderen) over de afgelopen 2 maanden (saldo moet zichtbaar zijn);
- beschikking van de echtscheiding met vermelding hoogte alimentatie;
- uitspraak rechter toelating tot de wettelijke schuldsanering (WSNP);
- brief toekenning minnelijke schuldregeling (meestal de brief van de kredietbank).
Hoe werkt het?
- U bent 18 jaar of ouder
- Uw inkomen bedraagt niet meer dan 100% van de geldende bijstandsnorm
- Om in aanmerking te komen voor kwijtschelding wordt strenger dan bij de bijstandsuitkering op het vermogen gelet. Per individu wordt dit berekend.
- De WOZ waarde van uw huis is niet hoger dan de hypotheekschuld (bij een groter verschil van € 2.269,00)
- Uw motorrijtuig is niet meer waard dan € 2.269,00.
- U heeft niet meer dan één motorrijtuig
- U heeft geen lijfrentepolis, aandelen of andere beleggingen
- U heeft geen caravan of vakantiehuis
Wat heb ik nodig?
- bewijzen van uw inkomen
- bewijzen van uw vermogen
- bewijzen van uw schulden
Extra informatie
Als u tijdelijk onvoldoende geld heeft en niet in aanmerking komt voor kwijtschelding, kunt u met de gemeente bekijken of een betalingsregeling mogelijk is.