Wat is het?

Kwijtschelding houdt in dat u de gemeentelijke belastingen en heffingen of een deel daarvan niet hoeft te betalen.

Het kan voorkomen dat u de gemeentelijke belastingen niet kunt betalen doordat u een laag inkomen en weinig spaargeld heeft. U kunt de gemeente dan vragen om kwijtschelding of een betalingsregeling.

Komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen.

Wat moet ik doen?

Als u de gemeentelijke belastingen en heffingen niet kunt betalen, vraagt u de gemeente om kwijtschelding. De gemeente bepaalt dan of u kwijtschelding krijgt van de belastingen en heffingen of een deel daarvan.

Is vorig jaar kwijtschelding verleend?

Is de kwijtschelding van riool- en afvalstoffenheffingen het afgelopen jaar aan u verleend en is uw financiële situatie ten opzichte van vorig jaar niet veranderd? Mogelijk komt u dan in aanmerking voor automatische kwijtschelding.

Automatische kwijtschelding is toegekend

Als u in aanmerking komt voor automatische kwijtschelding, krijgt u omstreeks eind februari een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen waarin de kwijtschelding is verwerkt.

Nog niet eerder kwijtschelding aangevraagd of geen automatische kwijtschelding gekregen?

Dan kunt u een kwijtscheldingsaanvraag online regelen.

Kwijtschelding waterschapslasten

Als u kwijtschelding wilt aanvragen voor de waterschapslasten, dan moet u zelf contact opnemen met Waterschap De Dommel(externe link): (0411) 61 86 68.

Volgende documenten heeft u eventueel nodig bij het indienen van kwijtscheldingsaanvraag:

Inkomen

  • loon-, pensioen- of uitkeringsspecificatie van u en uw partner (ook van inwonende meerderjarige kinderen). Heeft u een uitkering vanuit de Participatiewet (een bijstandsuitkering)? U kunt de kwijtschelding aanvragen zonder specificatie;
  • specificatie ontvangen alimentatie (bankafschrift waarop dit aangegeven staat);
  • bewijsstuk overig inkomen (bijv. huurinkomsten).

Belastingen

  • beschikking voorlopige aanslag;
  • voorschotbeschikking toeslagen (huur, zorg en kinderopvangtoeslag en kind gebonden budget);
  • specificatie van hoogte bedrag aflossing belastingschuld.

Wonen

  • laatste brief huurverhoging;
  • overzicht van de betaalde hypotheekrente (bij eigen woning).

Uitgaven

  • polis ziektekostenverzekering;
  • specificatie betaalde alimentatie (bankafschrift waarop dit aangegeven staat).

Auto

  • kentekenbewijs;
  • verklaring noodzaak auto.

Diversen

  • bankafschriften van alle rekeningen (inclusief minderjarige kinderen) over de afgelopen 2 maanden (saldo moet zichtbaar zijn);
  • beschikking van de echtscheiding met vermelding hoogte alimentatie;
  • uitspraak rechter toelating tot de wettelijke schuldsanering (WSNP);
  • brief toekenning minnelijke schuldregeling (meestal de brief van de kredietbank).

Hoe werkt het?

  • U bent 18 jaar of ouder
  • Uw inkomen bedraagt niet meer dan 100% van de geldende bijstandsnorm
  • Om in aanmerking te komen voor kwijtschelding wordt strenger dan bij de bijstandsuitkering op het vermogen gelet. Per individu wordt dit berekend.
  • De WOZ waarde van uw huis is niet hoger dan de hypotheekschuld (bij een groter verschil van € 2.269,00)
  • Uw motorrijtuig is niet meer waard dan € 2.269,00.
  • U heeft niet meer dan één motorrijtuig
  • U heeft geen lijfrentepolis, aandelen of andere beleggingen
  • U heeft geen caravan of vakantiehuis

Wat heb ik nodig?

  • bewijzen van uw inkomen
  • bewijzen van uw vermogen
  • bewijzen van uw schulden

Extra informatie

Als u tijdelijk onvoldoende geld heeft en niet in aanmerking komt voor kwijtschelding, kunt u met de gemeente bekijken of een betalingsregeling mogelijk is.