Een briefadres is bedoeld voor mensen die vanwege een bijzondere situatie (tijdelijk)  geen woonadres hebben, of voor mensen die in een instelling verblijven. Denk hierbij aan een zorginstelling, gevangenis, blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis.

Verblijft u niet in een (zorg)instelling? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling Burgerzaken om een afspraak te maken. U kunt tijdens kantooruren bellen naar 040 263 16 31.

Inschrijven op een briefadres 

Dit is alleen mogelijk als één van de volgende situaties voor u geldt:

  • U heeft geen woonadres. 
    Een tijdelijk logeeradres of een adres op een vakantiepark is geen reden voor een briefadres. U hoort zich dan in te schrijven op dat adres met een woonadres.
  • U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weg bent.
  • Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is. De burgemeester beoordeelt of dit voor u geldt.

Voorwaarden en geldigheid

Het briefadres waar u zich inschrijft moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Het moet een bestaand adres zijn in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Dat kunt u hier opzoeken.
  • Het moet een fysiek adres zijn. Een postbus (bijvoorbeeld van Post­NL) kan niet.
  • Het moet een woonadres zijn. Geen bedrijfspand. Uitzondering: u kunt wel het kantooradres van een blijf-van-mijn-lijf­huis of opvanghuis als briefadres gebruiken. Dat kan alleen als het kantoor op een ander adres zit dan de opvang.
  • Er moet iemand op het adres wonen en daar ingeschreven staan. Het mag dus geen leegstaande woning zijn.
  • Er mogen maximaal 2 personen een briefadres hebben op hetzelfde adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt als 1 persoon.
  • U kunt het briefadres maximaal 4 weken van tevoren aanvragen.
  • U staat als woningzoekende ingeschreven bij een woningbouwvereniging.

Benodigde documenten

  • geldig identiteitsbewijs van de aanvrager; 
  • geldig legitimatiebewijs + ondertekende schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van het briefadres; 
  • bewijsstukken waaruit blijkt dat u geen vaste woonplaats heeft of in een instelling verblijft.