Reglement Dorps- en wijkraden gemeente Nuenen c.a. 2025

Geldend van 18 november 2025 t/m heden

Reglement dorps- en wijkraden Gemeente Nuenen c.a. 2025;
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nuenen c.a.;

Hoofdstuk 1 | Algemene bepalingen

Artikel 1 | Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. Dorps- of wijkraad: een op grond van dit reglement geformeerde groep bewoners die gezamenlijk de belangen van een kerkdorp of wijk behartigt en welke optreedt als een adviescommissie;

b. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a.;

c. Gebiedsdeel: het voor de dorps- of wijkraad geldende gebiedsdeel, zoals aangegeven in artikel 2;

Artikel 2 | Indeling in gebieden en wijken

Dit reglement is van toepassing op de hierna te noemen gebiedsdelen (zie ook bijgevoegde kaart, bijlage 1):

  1. Wijkraad Eeneind: Het gebied omsloten door de A270 (Helmondweg) en de Zuidelijke gemeentegrens.
  2. Dorpsraad Nederwetten: Het gebied van het zuidelijke kruispunt Soeterbeekseweg-Blekerdijk en verder omsloten door de Noord-westelijke gemeentegrens en de Oostelijke hoogspanningsleiding.
  3. Dorpsraad Gerwen: Het gebied ten noorden van de Hooidonkse beek, ten oosten van de Broekdijk, ten oosten van de hoogspanningsmast zuid-noord, ten zuiden Wilhelminakanaal tot aan gemeentegrens, ten westen van de gemeentegrens tot aan Smits van Oyenlaan-Stiphoutseweg.

Artikel 3 | Publicatie van erkende dorps- en wijkraden 

  1. De erkende dorps- en wijkraden worden gepubliceerd op de gemeentelijke website.
  2. De publicatie bevat ten minste de volgende gegevens:

    a. De naam van de dorps- of wijkraad;

    b. Het gebiedsdeel;

    c. Contactgegevens van de dorps- of wijkraad.

  3. Wijzigingen in contactgegevens of samenstelling van de dorps- of wijkraad worden zo spoedig mogelijk aan de gemeente doorgegeven en geactualiseerd op de website.

Hoofdstuk 2 | Oprichting, samenstelling en beëindiging

Artikel 4 | Instellen dorps- of wijkraad (eerste maal)

  1. Uiterlijk op 1 oktober voorafgaande aan het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden, kan een verzoek worden ingediend tot het tot stand komen van een dorps- of wijkraad door inwoners van een gebiedsdeel.
  2. Het college bepaalt binnen 2 weken of het verzoek ontvankelijk is.
  3. Het college stelt binnen 8 weken na het ontvankelijk verklaren van het verzoek het gebiedsdeel vast en geeft de initiatiefgroep opdracht tot het organiseren van de vereiste verkiezing.
  4. Uiterlijk 6 weken na het besluit tot het organiseren van de verkiezing dient een kandidatenlijst, bevattende uitsluitend kiesgerechtigde inwoners van het gebiedsdeel, bij het college bekend te zijn.
  5. De verkiezing vindt gelijktijdig plaats met de gemeenteraadsverkiezingen.
  6. Het college benoemt de leden van de dorps- of wijkraad in overeenstemming met de uitslag van de verkiezing in het gebiedsdeel uiterlijk 8 weken na de verkiezingsdatum, tenzij artikel 3, lid 7 van toepassing is.
  7. Indien bij de gehouden verkiezingen het aantal stemmen minder bedraagt dan 35% van het aantal kiesgerechtigden, dan wordt de dorps- of wijkraad niet benoemd.

Artikel 5 | Samenstelling

  1. Leden van de dorps- of wijkraad kunnen alleen zijn ingezetenen van het gebiedsdeel, die de leeftijd van 18 jaren hebben bereikt en niet van de verkiesbaarheid zijn ontzet.
  2. Leden van de dorps- of wijkraad dienen voorafgaand aan hun kandidaatstelling een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen, niet ouder dan zes maanden. Zonder overlegging van een geldige VOG wordt de benoeming niet bekrachtigd. Deze VOG dient te worden aangevraagd bij Justis. Zij zijn de enige organisatie in Nederland die de VOG afgeeft.
  3. De kosten voor het aanvragen van een VOG worden vergoed uit het budget dat beschikbaar is voor de dorps- en wijkraden.
  4. De dorps- of wijkraad bestaat uit ten minste 5 en ten hoogste 7 leden.
  5. De dorps- of wijkraad kan enkel tot stand komen, als er in het gebiedsdeel nog geen dorps- of wijkraad erkend is.
  6. De leden van de dorps- of wijkraad worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar aan de hand van de te houden verkiezingen.

Artikel 6 | Verkiezingen

  1. De dorps- of wijkraad is verantwoordelijk voor het organiseren van de verkiezing van de leden van de dorps- of wijkraad.
  2. De verkiezing van de leden van de dorps- of wijkraad vindt gelijktijdig plaats met de gemeenteraadsverkiezingen.
  3. De volgorde van de kandidaten voor de verkiezingen op de kieslijst wordt door loting bepaald.
  4. Bij kandidaatstelling wordt vermeld dat een geldige VOG vereist is voor benoeming.
  5. Bij het ontstaan van een vacature in de dorps- of wijkraad wordt deze zo mogelijk vervuld door de kandidaat waarop bij de verkiezing van de leden van de dorps- of wijkraad na de gekozenen de meeste stemmen zijn uitgebracht.
  6. Als de kandidatenlijst uit niet meer personen bestaat dan er gekozen zijn of als de kandidaten geen interesse hebben, zoekt de zittende dorps- of wijkraad naar een vervangend lid.
  7. Mochten in de dorps- of wijkraad één of meerdere leden ontbreken dan vormen de overblijvende de dorps- of wijkraadleden een dorps- of wijkraad, mits het aantal van vijf dorps- of wijkraadleden niet wordt onderschreden.
  8. De Dienst Dommel Vallei stelt de stempassen op. Het bezorgen van de stempassen wordt gedaan door de leden van de dorps- en wijkraden.
  9. De gebruikte stembiljetten worden door het college in gesloten enveloppen drie maanden bewaard nadat de nieuwgekozen leden zijn benoemd, daarna worden de stembiljetten vernietigd.
  10. Indien bij de gehouden verkiezingen het aantal opgekomen kiezers minder bedraagt dan 35% van het aantal kiesgerechtigden, wordt de dorps- of wijkraad beëindigd.

Artikel 7 | Beëindiging lidmaatschap

  1. Het lidmaatschap van het lid van de dorps- of wijkraad eindigt: 

    a. bij het verstrijken van de zittingsperiode;

    b. bij overlijden;

    c. bij schriftelijk aftreden op eigen verzoek;

    d. bij verhuizing weg uit het gebiedsdeel;

    e. bij onder curatele stelling;

  2. Bij ernstig disfunctioneren kan de dorps- of wijkraad besluiten het college te verzoeken het betreffende lid te ontslaan. Dit besluit moet met een twee-derde-meerderheid genomen worden.
  3. Raadsleden, burgerraadsleden, collegeleden en ambtenaren van de gemeente Nuenen kunnen geen lid zijn van een dorps- of wijkraad.

Artikel 8 | Dagelijks bestuur

  1. De dorps- of wijkraad kiest in zijn eerste vergadering, onder leiding van het oudste lid in jaren, uit zijn leden een voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en secretaris. Deze vormen samen het dagelijks bestuur.
  2. De voorzitter van de dorps- of wijkraad is tevens voorzitter van het dagelijks bestuur.

Artikel 9 | Inroepen advies

Als een dorps- of wijkraad behoefte heeft aan een deskundig advies kan het college besluiten een of meer deskundigen vanuit het ambtelijk apparaat aan te wijzen om de dorps- of wijkraad ‘om niet’ van advies te voorzien.

Artikel 10 | Opheffing

  1. Het college beslist tot buiten werking stellen van een dorps- of wijkraad als:

    a. de dorps- of wijkraad daarom vraagt;

    b. bijzondere omstandigheden aanwezig zijn, waardoor het bestaan van een dorps- of wijkraad niet langer nodig of gewenst is.

  2. Het college is verplicht om voorafgaande aan het doen van een voorstel, als in dit artikel onder lid 1b, bedoeld, de betreffende dorps- of wijkraad te horen.

Hoofdstuk 3 | Taken, werkwijze en participatie

Artikel 11 | Doelstelling en status

  1. De dorps- of wijkraad behartigt de gezamenlijke belangen van de inwoners van zijn gebied en beschikt daartoe over de bevoegdheden zoals vastgelegd in dit hoofdstuk.
  2. De dorps- of wijkraad is een adviescommissie van het college en heeft geen eigen zelfstandige belangen zoals bestuursorganen of rechtspersonen. Zij wordt daarom niet als belanghebbende aangemerkt in bezwaar- of beroepsprocedures (artikel 1:2 Awb) en een door haar ingediend bezwaar- of beroepschrift wordt niet-ontvankelijk verklaard. Alleen een belanghebbende kan bezwaar maken (artikel 7:1 Awb) en beroep instellen (artikel 8:1 Awb).
  3. De dorps- of wijkraad kan gebruikmaken van de mogelijkheid om in te spreken bij de gemeenteraad. Omdat de raad een adviescommissie van het college is zonder zelfstandig belang, moet zij zich bewust zijn van de grenzen in het rechtstreeks benaderen van de raad, mede vanuit het oogpunt van integriteit. Ook als individuele leden op persoonlijke titel inspreken, is het van belang dat duidelijk is of zij namens de dorps- of wijkraad spreken of als particulier

Artikel 12 | Adviesonderwerpen

  1. De dorps- of wijkraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven over onder andere: 

    a. de voorbereiding, vaststelling, wijziging en uitvoering van structuur- en omgevingsplannen voor het gebiedsdeel;

    b. de bouw van woningen, bedrijfsruimten en overige bouwwerken;

    c. het onderhoud, de verbetering en aanschaf van eigendommen van <..>, zoals straatverlichting, riolering en wegen;

    d. verkeersmaatregelen;

    e. de verbetering, het onderhoud en het schoonhouden van straten, wegen, groenstroken en plantsoenen;

    f. straatnaamgeving (advies gevraagd door de commissie straatnaamgeving).

Artikel 13 | Adviesprocedure

  1. Indien een advies een afwijking inhoudt van het voorstel van het college, motiveert de dorps- of wijkraad zijn advies.
  2. Het college legt (indien van toepassing) het advies van de dorps- of wijkraad tegelijk met het voorstel voor aan de gemeenteraad.
  3. Bij afwijking van het advies van de dorps- of wijkraad wordt hiervan gemotiveerd mededeling gedaan aan de dorps- of wijkraad en eventueel aan de gemeenteraad.
  4. De dorps- of wijkraad kan op eigen initiatief een advies aan het college uitbrengen.
  5. Het college kan de dorps- of wijkraad een termijn stellen voor het uitbrengen van advies, waarbij in beginsel een termijn van 6 weken geldt. Deze termijn biedt de dorps- of wijkraad de gelegenheid om zich te beraden, inwoners te raadplegen en deskundigen te betrekken. De termijn van 6 weken is een termijn van orde en kan in wederzijds overleg worden aangepast. Bij spoedeisende situaties kan het college een kortere termijn vaststellen.
  6. Het college reageert schriftelijk op vragen en adviezen van de dorps- of wijkraad binnen 6 weken na ontvangst. De reactie kan ook bestaan uit een tussentijdse terugkoppeling over de voortgang van een besluit.

Artikel 14 | Openbaarheid en participatie

  1. De vergaderingen van de dorps- en wijkraad zijn openbaar, tenzij anders besloten door meerderheid van stemmen.
  2. Verslagen, jaarverslagen, adviezen en notulen worden actief openbaar gemaakt door de dorps- of wijkraad.
  3. Minimaal tweemaal per jaar organiseert de dorps- of wijkraad een openbare vergadering voor inwoners van het gebiedsdeel waarvoor zij dienen.
  4. Het college of leden daarvan kunnen vergaderingen bijwonen en in adviserende zin deelnemen.
  5. Ten aanzien van iedere adviesaanvraag die door of namens het college aan een dorps- of wijkraad wordt voorgelegd, wordt een openbare vergadering belegd waarin het desbetreffende onderwerp wordt besproken. Deze vergadering wordt zodanig georganiseerd dat belanghebbenden en overige inwoners in de gelegenheid worden gesteld het overleg bij te wonen.
     

Hoofdstuk 4 | Organisatie

Artikel 15 | Agenda

De voorzitter stelt de agenda vast, mede aan de hand van de door de leden van de dorps- of wijkraad voorgestelde onderwerpen.

Artikel 16 | Oproeping

De voorzitter roept de leden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste drie dagen van tevoren schriftelijk ter vergadering op, met toezending van de agenda en bijbehorende stukken.

Artikel 17 | Vergaderquorum

De dorps- of wijkraad kan alleen overleggen of besluiten om een gevraagd of ongevraagd advies te geven, als uit de presentielijst blijkt dat minstens de helft van de leden aanwezig is bij een vergadering. 

Artikel 18 | Ondertekening

Alle stukken die van de dorps- of wijkraad uitgaan, worden getekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 19 | Notulen

  1. De notulen van de vergadering worden opgemaakt door de secretaris, dan wel onder verantwoordelijkheid van de secretaris, door een door de dorps- of wijkraad aan te wijzen notulist(e) uit de plaatselijke bevolking.
  2. De secretaris draagt voorts zorg voor het ontwerpen van de van de voorzitter van het dagelijks bestuur en van de dorps- of wijkraad uitgaande stukken.
  3. De notulen van de vergaderingen van de dorps- of wijkraad worden in de eerstvolgende vergadering definitief vastgesteld en toegezonden aan het college.
  4. Jaarlijks voor 1 april zendt de dorps- of wijkraad aan het college een verslag van zijn werkzaamheden over het voorgaande kalenderjaar en een financieel verslag. 

Artikel 20 | Intern reglement

  1. De dorps- of wijkraad kan voor het nader detailleren van zijn interne organisatie een reglement opstellen. De besluitvorming over dat reglement geschiedt in de dorps- of wijkraad.
  2. Het interne reglement van een dorps- of wijkraad mag op geen enkel onderdeel afwijken van de bepalingen zoals opgenomen in het onderhavige reglement. 

Artikel 21 | Commissies

De dorps- of wijkraad kan een of meer commissies, taakgroepen of werkgroepen instellen waarvan ook anderen dan de leden van de dorps- of wijkraad deel kunnen uitmaken.

Artikel 22 | Contacten dorps- en wijkraden met gemeente

  1. Het college van burgemeester en wethouders brengt, indien gewenst, jaarlijks een werkbezoek aan het dorp of de wijk.
  2. De portefeuillehouder ontvangt twee maal per jaar de leden van de dorps- of wijkraad om de algemene gang van zaken te bespreken.
  3. Het college wijst een contactpersoon aan ten behoeve van de dorps- en wijkraden. Deze is aangesteld ter verbetering van de samenwerking en communicatie tussen de dorps- en wijkraden en de gemeente. Deze functionaris heeft een stimulerende, ondersteunende en adviserende taak maar geen beslissingsbevoegdheid.

Artikel 23 | Klachten en conflictoplossing

  1. Klachten van bewoners over het functioneren van de dorps- of wijkraad of van individuele leden worden in eerste instantie door de dorps- of wijkraad zelf behandeld.
  2. Indien de klacht niet tot tevredenheid wordt opgelost, kan de betrokken dorps- of wijkraad of bewoner(s) een naburige dorps- of wijkraad verzoeken om te bemiddelen.
  3. Indien ook dit niet tot een oplossing leidt, kan de burgemeester worden verzocht om te bemiddelen.
  4. Bij geschillen over de uitvoering van deze verordening vindt overleg plaats tussen de betrokken partijen. Leidt dit niet tot een oplossing, dan beslist de portefeuillehouder na hoor en wederhoor.

Hoofdstuk 5 | Geldmiddelen

Artikel 24 | Budget

  1. Op de gemeentebegroting wordt jaarlijks een bedrag geraamd tot dekking van de kosten die de uitoefening van de bij dit reglement aan de dorps- en wijkraad toegekende bevoegdheden en taak met zich brengt. Dit bedrag is vastgesteld gedurende de zittingsperiode van vier jaar. In overleg met de portefeuillehouder kan van dit bedrag worden afgeweken.
  2. De dorps- of wijkraad legt jaarlijks verantwoording af over de besteding van de ontvangen middelen in de vorm van een jaarverslag, inclusief een financiële verantwoording. Dit verslag wordt vóór 1 april aan het college toegezonden.
  3. In overleg met het college kan van het bepaalde in het tweede lid worden afgeweken.

Artikel 25 | Persoonlijke vergoeding

  1. Leden van de dorps- of wijkraad ontvangen een vaste jaarlijkse vergoeding voor hun werkzaamheden.
  2. Indien een lid slechts een deel van het jaar in functie is geweest, wordt de vergoeding naar rato toegekend.
  3. Over de hoogte van de vergoeding en de wijze van uitbetaling wordt jaarlijks vóór 1 maart aan de dorps- of wijkraden mededeling gedaan

Hoofdstuk 6 | Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 26 | Interpretatie

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of in geval enige bepaling voor verschillende uitleg vatbaar is, hoort het college de dorps- of wijkraad. Daarna neemt het college gemotiveerd een beslissing.

Artikel 27 | Wijzigingen/aanvullingen

Wijzigingen en aanvullingen van dit reglement kunnen slechts plaatsvinden nadat daarover de dorps- of wijkraad is gehoord.

Artikel 28 | Intrekking oude regeling, citeertitel en inwerkingtreding

  1.  Het ‘Reglement Dorps- en wijkraden gemeente Nuenen c.a. 2014 wordt ingetrokken;
    1. Dit reglement kan worden aangehaald als: ‘Reglement Dorps- en wijkraden gemeente Nuenen c.a. 2025’;
    2. Dit reglement treedt in werking een dag na bekenmaking onder gelijktijdige intrekking van het oude reglement.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in zijn vergadering van 18 november 2025

HET COLLEGE VOORNOEMD,

de secretaris,

H.P.C. Verbruggen

de burgemeester,

F.G.F. van Genugten