Gemeente Nuenen en BAM Infra ondertekenen bouwteamovereenkomst eerste drie projecten 'Leefbaar en bereikbaar Nuenen'
Gemeente Nuenen en BAM Infra Nederland tekenden vandaag de bouwteamovereenkomst voor de eerste drie projecten in het kader van ‘Leefbaar en bereikbaar Nuenen’ (Cluster Zuid). Door de krachten te bundelen werken we aan een optimaal ontwerp met focus op leefbaarheid en duurzaamheid. Het ontwerp is naar verwachting in februari 2026 gereed.
De bouwteamovereenkomst omvat drie projecten:
- Openstelling busbanen Geldropsedijk – A270 voor gemotoriseerd verkeer
- Aanleg geluidswerende voorziening aan de noordzijde van de A270
- Herinrichting van de Smits van Oyenlaan (zuidelijk deel)
Wethouder Sandor Löwik tekende de overeenkomst namens gemeente Nuenen. Hij benadrukte het belang van het leefbaar en bereikbaar houden van Nuenen. Rob Leenders, bedrijfsleider bij BAM Infra Nederland, is verheugd dat het bouwteam van start gaat en BAM haar expertise kan inzetten voor een optimale uitkomst. Beiden zien uit naar een productieve samenwerking. De bijeenkomst werd feestelijk afgesloten met gebak.

Sandor Löwik, wethouder gemeente Nuenen:
“Met deze eerste 3 samenhangende projecten gaan we aan de slag om onze mooie gemeente leefbaar en bereikbaar te houden. We werken toe naar een prettigere leefomgeving voor onze inwoners en een betere mobiliteit. Uiteraard doen we dit samen met omwonenden en andere betrokkenen.”
Rob Leenders, bedrijfsleider bij BAM Infra Nederland:
“Dit bouwteam is een mooi voorbeeld van hoe wij graag samenwerken. Door onze kennis op het gebied van techniek, duurzaamheid en participatie te combineren met de doelen van de gemeente, komen we tot een ontwerp dat echt waarde toevoegt. Voor de omgeving én voor de toekomst.”
Bouwteam
BAM won de aanbesteding voor de eerste drie werken. Samen met de gemeente vormen zij een bouwteam, een samenwerkingsmodel waarbij opdrachtgever en -nemer al in de ontwerpfase intensief samenwerken aan - in dit geval drie – projecten. Door al in de ontwerpfase samen te werken, benutten we elkaars kennis en ervaring optimaal.
Om het maatregelenpakket (Voorkeursalternatief) verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid dat de gemeenteraad eind 2021 vaststelde - verder uit te werken zet BAM verschillende expertises in. Er werken technisch ontwerpers, projectmanagers, omgevingsmanagers en risicomanagers aan het ontwerp. Ook sloot BAM een landschapsarchitect aan bij het bouwteam. Hierdoor is het bouwteam in staat om met zowel oog voor duurzaamheid als participatie te ontwerpen.
Zo werken we aan een concreet plan voor de gemeenteraad dat klaar is voor uitvoering, aansluit bij de wensen van de omgeving en past binnen de financiële kaders van de gemeente.
Drie deelprojecten in cluster Zuid
De voorbereiding op de uitvoering van de eerste drie projecten start nu. De uitvoering zelf volgt naar verwachting in 2027. Het gaat om drie projecten die samenkomen en bij elkaar horen in cluster Zuid:
- Openstelling van busbanen Geldropsedijk – A270 voor gemotoriseerd verkeer
- Versmalling Smits van Oyenlaan (zuid)
- Aanleg van een geluidswerende voorziening aan de noordzijde van de A270
We stellen de bestaande busbanen via de op- en afrit Geldropsedijk – A270 open voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van Nuenen en kunnen we het verkeer in Nuenen beter verdelen en beheersen. Het nieuwe ontwerp draagt ook bij aan de verbetering van de veiligheid en doorstroming van openbaar vervoer.
Het gevolg van het maatregelenpakket (met name de openstelling busbanen A270) is dat op de Smits van Oyenlaan (tussen rotonde Klamperlaan en aansluiting A270) minder verkeer komt. Door een deel van de weg hier te versmallen naar één rijstrook, past de weg beter bij de toegestane snelheid van 50 km/u.
We plaatsen een geluidswerende voorziening langs de A270 (gedeelte tussen Smits van Oyenlaan en Geldropsedijk aan noordzijde A270). Dit doen we omdat dit een grote lokale verbetering van de leefbaarheid (geluid) oplevert. Voor de geluidswerende voorziening zijn diverse mogelijkheden die het bouwteam onderzoekt.
Planning
In mei 2025 is het bouwteam geformeerd. Dit team gaat nu eerst aan de slag met het participatieproces: het betrekken van de omgeving bij het ontwerp voor de drie projecten. We hopen dit in 2025 af te ronden, zodat er in 2026 een definitief ontwerp is. De uitvoering van de projecten start naar verwachting in 2026 en is gereed in 2027.
Vervolgprojecten
Na deze drie projecten volgt de snelfietsroute Gemert – Eindhoven. Ook worden de kruispunten op de Smits van Oyenlaan op een aantal punten aangepast en komt er in Gerwen een ‘dorpshub’: een knooppunt waar verschillende typen vervoer samen komen.
Lees meer op de webpagina Maatregelen verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid.