Registration in Nuenen (summary in English)

When you move to the Netherlands from a country abroad or your stay in the Netherlands will last for at least 4 months, you must register with the Registration Municipal Personal Records database (in Dutch: Basisregistratie personen, BRP(externe link)). 

Within 5 days after your arrival in the Netherlands, you will have to register in person at the municipality where you will reside. Partners and children travelling with you must also be registered in person.

Please make an appointment: +31 40 2631 631

Voorwaarden 

Als u minimaal 4 maanden (binnen een half jaar) in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland heeft gewoond. 

U kunt zich inschrijven bij de gemeente als u legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf. 

Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen. 

  • u bezit een van de nationaliteiten:   
    - Nederlandse nationaliteit;  
    - of een nationaliteit uit een EU-land(externe link);
    - of de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland
  • alle overige nationaliteiten: 
    - u heeft een geldige verblijfsvergunning 
    - of u mag de beslissing over uw verblijfsvergunning afwachten in Nederland. 

Afspraak maken

Inschrijving vanuit het buitenland moet u persoonlijk doen, binnen 5 dagen nadat u bent aangekomen in Nederland.

Maak hiervoor een afspraak met de gemeente door te bellen naar +31 40 2631 631.

Meenemen 

Tijdens uw afspraak voor het inschrijven in Nederland zijn de volgende documenten nodig: 

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • een paspoort of identiteitskaart waaruit uw nationaliteit blijkt
  • documenten van levensgebeurtenissen uit uw tijd in het buitenland (geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte, echtscheidingsakte)
  • als uw kinderen/partner meereizen, moeten zij ook persoonlijk naar de afspraak komen 
  • gaat u bij iemand wonen: toestemmingsformulier van deze persoon (vraag hiernaar bij het maken van een afspraak)
  • komt u van Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten: bewijs van uitschrijving nodig 

Termijn inschrijving

De gemeente heeft 4 weken de tijd om uw inschrijving in orde te maken, maar we we doen dit zo snel mogelijk. Meestal is uw inschrijving binnen 1 à 2 weken voltooid. 

Als uw inschrijving rond is, krijgt u hier per brief bericht van. In deze brief staat uw burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. 

 Daarna kunt u de volgende zaken regelen: 

  • Aanmelden zorgverzekeraar 
    U kunt zich pas inschrijven bij een zorgverzekeraar als u ingeschreven staat op een actueel woonadres en in het bezit bent van een burgerservicenummer (BSN). 
  • Importeren van uw auto
    Nadat u bent ingeschreven, kunt u bij de gemeente een uittreksel kopen. Hiermee kunt u bij de douane aantonen dat u in Nederland woont en uw auto importeren.

Wonen in Nuenen: praktische informatie

Binnen de gemeente Nuenen hebben we diverse manieren om afval in te zamelen en te verwerken. Via de pagina Ontdek Nuenen kunt u zich verder verdiepen in de (cultuurhistorische) geschiedenis van het dorp, de buurtopbouw en diverse natuurvoorzieningen. Het laatste gemeentenieuws en de lokale wet-en regelgeving is terug te vinden op de pagina Actueel, en bent u benieuwd naar alle plannen voor de doorontwikkeling van Nuenen dan kunt u terecht op de pagina Doorontwikkeling