Datum:

16 november 2023

Aanwezig:

Wilma van Aken, René Gerlings, Marian Gersen, Leonie Verhoeven, Pieter de Kroon, Linda Boekensteijn, Jacqueline van Zuylen

Afwezig:

Wethouder Wouters, Nicole des Bouvrie, Carola Mes

Notuliste:

Geraldine Koster

1. Opening en vaststellen agenda

De voorzitter opent de vergadering. De agenda wordt vastgesteld.

2. Vaststellen verslag 21 september 2023

Het verslag is vastgesteld.

 3. Mededelingen ASD

  • De voorzitter vraagt of de afspraak kan worden gemaakt om het verslag van de vergadering te verzenden in de navolgende week.
  • Jaqueline gaat per 01-03-2023 verhuizen naar Eindhoven en zal daarom de ASD verlaten.
  • Vraag: waarom heeft de wethouder ervoor gekozen om de monitor SD niet eerst te bespreken bij de ASD alvorens deze aan de raad te presenteren?

Antwoord: Luuk gaat dit navragen en geeft een terugkoppeling aan de ASD.

4. Mededelingen wethouder

In verband met de raadsvergadering is de wethouder niet aanwezig. Er is gekeken naar de planning voor 2024. Besloten wordt om voor het eerste kwartaal de donderdagavond (1x per maand) aan te houden.

5. Vragen aan en van de wethouder

1.Oninbaar verklaren van belastingschulden aan de gemeente voor mensen die al langer dan 3 jaar in een afbetalingsregeling zitten.

Er wordt opgemerkt dat de vraag of er maatregelen kunnen worden getroffen om mensen met financiële problemen te kunnen helpen een jaar geleden is gesteld en dat de gemeente nu (pas) (mede te wijten aan de ASD) met een gedegen antwoord komt  Er is een groeiende groep mensen met onzichtbare armoede en de vraag is hoe kun je deze mensen kunt bereiken en ontlasten?

Reactie:

De gemeente Nuenen is soepel naar mensen met schulden. Zo zijn alle betalingsregelingen die mensen hebben aangevraagd in behandeling genomen. Daarbij wordt er bij de betalingsregelingen gekeken naar de haalbaarheid voor mensen om terug te betalen.

Het besluit van de gemeente Helmond heeft geen toegevoegde waarde voor de gemeente Nuenen op dit moment. Zo maakt de deurwaarder afspraken over de termijnen waarin iemand terugbetaald maar gaat de betalingstermijn zelden over 3 jaar. De volgende stappen zijn al mogelijk voor inwoners:

  1. Mensen hebben al de mogelijkheid om een verzoek tot kwijtschelding in te dienen tot het moment dat de schuld volledig is geïnd.
  2. Mensen kunnen gebruik maken van een schuldhulpverleningstraject.
  3. Daarnaast mogelijk een betalingsregeling (termijn 1 jaar) af te spreken. Tot met december kunnen mensen een regeling aanvragen.
     

Wanneer mensen hun belasting niet betalen wordt er uiteindelijk een deurwaarder ingezet. De belastingdeurwaarder Fanderijn kijkt of mensen niet willen of kunnen terugbetalen. Indien mensen een schuldhulpverleningstraject ingaan dan dient de Dienst Dommelvallei het invorderingstraject te stoppen. Zijn de betaaltermijnen voorbij, dan gaat de deurwaarder bekijken hoe er alsnog geint kan worden. Door beslaglegging. Als mensen niet kunnen betalen dan wordt er door de deurwaarder een verzoek tot oninbaar gedaan bij de Dienst Dommelvallei.

Voor het afboeken van de schuld door de DD is er een besluit nodig. Tot €1.250 mag het afdelingshoofd belastingen het bedrag afboeken. Boven dat bedrag alleen met een akkoord van B&W.

Vraag: Hoe worden inwoners door DDV benaderd (telefonisch/schriftelijk/per mail, dit in verband met laaggeletterdheid) Luuk doet navraag; 1.hoe wordt men benaderd en 2. of de kosten van de deurwaarder worden (door)-berekend

2. Algemene vraag: welke datum hanteert de gemeente als startdatum bij een aanvraag in het kader van de jeugdwet (2e lijnszorg) 

Gaat het om de datum van binnenkomst of de datum van overdracht naar de consulent?

Dat is relevant i.v.m. de verplichting om < 2 maanden een besluit te nemen.

(Via de mail is deze vraag al beantwoord) De datum van aanvraag bij binnenkomst bij LEV wordt gehanteerd Luuk nogmaals checken/navragen. Zie artikel 4 lid 2 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Nuenen 2023: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR695045/1(externe link) .

“Het college geeft zo spoedig mogelijk  maar uiterlijk binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag, de beschikking af.”

6. Raadsinformatiebrieven

Uitvoering Jeugdbeleid en Kansrijke Start

Vraag: Kunnen deze Raadsinformatiebrieven eerst bij de ASD worden besproken voordat ze naar de raad gaan?

Antwoord: Luuk doet navraag bij de beleidsmedwerker die de betreffende raadsinformatiebrieven schrijft.

 7. Rondvraag

  • Bas van der Voort heeft een nieuwe uitdaging en gaat de gemeente Nuenen verlaten. Hassan Baykir (inhuur) wordt bij gelegenheid (digitaal) uitgenodigd om kennis te maken met de leden van de ASD.
  • De visie Wijkgericht werken is besproken in de ASD in april 2023. De visie is vastgesteld en de uitvoering gaat volgen.
  • Komt de pilot Wijkgericht werken nog terug in de ASD? Deze vraag ligt nu bij Hassan, er is nog geen besluit over genomen.

De voorzitter spreekt uit dat het zorgelijk is dat dit onderwerp al 8 maanden (stil-)ligt.

8. Sluiting

De voorzitter sluit de openbare vergadering.