• Datum: 18 maart 2021
  • Aanwezig: Voorzitter: Paul van den Bosch - Leden: Marc Slijpen, Carola Mes, Toos van de Ven, Wilma van Aken, Linda Boekensteijn, Pieter de Kroon, Marian Gersen - Gemeente: Ralf Stultiëns (wethouder sociaal domein), Meriam van Onzenoort (beleidsondersteuner ASD) 
  • Afwezig: Leden: Nicole des Bouvrie, Jeroen Moviat 
  • Notulist: Hans Kuijten

Opening en vaststellen agenda 

De voorzitter opent de vergadering. In verband met de coronacrisis wordt de vergadering digitaal gehouden. Er is bericht van verhindering van 2 leden. De agenda wordt ongewijzigd gevolgd. 

Vaststellen verslag 11 februari 2021

Het verslag wordt zonder op- of aanmerkingen vastgesteld.

Mededelingen ASD 

Geen.

Mededelingen wethouder

  • De gemeente is gestart met het opstellen van nieuw mantelzorgbeleid. We zetten de behoeften en wensen van mantelzorgers hierbij centraal. We doen dit door gesprekken met mantelzorgers, het mantelzorgpunt, de werkgroep mantelzorg, maar ook kennispartners zoals Movisie, VU Amsterdam, MantelzorgNL en het expertise lab jonge mantelzorgers. We willen de ASD in een vroeg stadium betrekken bij de beleidsontwikkeling. Zodoende hebben we nu al om een advies gevraagd. In een later stadium – als er iets op papier staat – zullen wij de ASD opnieuw om advies vragen.
  • Het raadsvoorstel jeugdbeleid is vanwege tijdgebrek niet meer behandeld in de commissie samenleving van 10 maart en is doorgeschoven naar de vergadering van 14 april. 
  • Minddistrict: de gemeente onderzoekt de ervaringen van andere gemeenten met Minddistrict. We vragen naar de ervaringen bij de gemeenten Venray en Beesd. Vervolgens vragen we informatie op bij de leverancier en bespreken het eventueel met de POH en huisartsen.
  • Op 16 maart heeft het college besloten geld beschikbaar te stellen voor diverse activiteiten die toegankelijk zijn voor alle Nuenense kinderen en jongeren. Enkele voorbeelden van activiteiten zijn: bootcamp 14+, baseball,  filmproject, sporten en meidenmiddag groep 7 + 8, Eenzame jongeren (d.m.v. PR krant en groep starten) en diverse games, een spooktocht, speurtocht etc. Daarnaast verzorgt Halt lessen Veilige Publieke Taak: voor de leerjaren 3-4 van het Nuenens College. De lessen gaan over de betekenis van een publieke taak, zoals bijvoorbeeld politie. Onderwerpen zijn: geweld waar zij mee te maken hebben, de rellen van januari, de maatregelen en de mate van vrijheid die tijdelijk ingeperkt is. ‘Hoe reageren mensen hierop, wat is acceptabel en waar wordt het grensoverschrijdend en/of strafbaar. Waar komt dit geweld vandaan en welke rol namen de leerlingen zelf hier in.
  • De gemeente is gestart met de evaluatie van de POH jeugd. De eerste stap is het in kaart brengen van het aantal verwijzingen door Nuenense huisartsen in de periode medio 2018- medio 2019 (voordat de POH in dienst was) en medio 2019- medio 2020 (met de POH in dienst). Deze analyse bespreken we met het CMD en de POH jeugd. 
  • Regionaal programma 2020-2024: in februari is de gemeenteraad via een RIB geïnformeerd over het regionaal programma 2020-2024 ‘Naar de juiste plek’. 
  • De TONK-regeling is een aanvullende ondersteuningsregeling. €75.000 was door het rijk al beschikbaar gesteld en inmiddels is dit bedrag ruim verdubbeld. Per aanvraag kan €600 per maand uitgekeerd worden tot een maximum bedrag van €3.600. Op dit moment zijn drie aanvragen gehonoreerd. 

Vragen aan de wethouder

Vraag: Inzetbaarheid openbare ruimte. Hoe staat het met het overleg (wens het delen en het uitwisselen van mogelijkheden & oplossingen) met o.a. sportverenigingen, scouting, LEV, om voorzieningen en accommodaties beter te benutten. Welke ideeën en oplossingen hebben deze verenigingen aangedragen?

Antwoord: Vanuit Welzijn zijn we momenteel niet in gesprek met verenigingen om concrete stappen te maken voor meer multifunctioneel gebruik van de accommodaties. Dit is in het verleden meermaals geprobeerd. Dit strandde telkens omdat de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid in het gedrang komt. Met name omdat de verenigingen de accommodatie op eigen kosten onderhouden en de risico’s voor vandalisme of overmatig gebruik niet kunnen dragen. Een concreet actieplan hebben we daarom op dit moment niet. Wanneer de raad de omgevingsvisie vaststelt (naar verwachting rondom de zomer), komen de voorziening en accommodaties weer op de agenda. In het kader van het voorgestelde programma ‘vitaliteit’ zal dan opnieuw het gesprek worden aangegaan. Met welke prioriteit dit zal worden opgepakt, is nog niet duidelijk.

Vraag: De jongerenhuiskamer in Het Goed, heeft voor- en nadelen. Wordt/is nog gekeken naar alternatieve centrale locaties, zoals het gebouw van de scouting aangrenzend aan RKSV?

Antwoord: Er is al sinds vorig jaar een overeenkomst tussen het jongerenwerk en Scouting Panta Rhei aan de Pastoorsmast voor medegebruik. Het jongerenwerk kan op de dag zelf besluiten of zij gebruik maken van de ruimte in Het Goed of van het Scoutinggebouw. Dit is afhankelijk van de groepsgrootte, het weer en de soort activiteit. Voor een kleinere groep is de ruimte van Het Goed meer geschikt, deze is ook meer ingericht als ‘huiskamer’. Voor wat grotere groepen en/of bij mooi weer is de Scouting beschikbaar. Op dit moment onderzoeken we geen andere locaties. 

Vraag: Preventiebeleid schuldhulpverlening. Hoe staat het met de implementatie van deze nieuwe wet in de gemeente Nuenen? Gebeurt preventie bij schulden al in voldoende mate?

Antwoord: Vanaf 1 januari hebben gemeenten meer mogelijkheden om aan vroegsignalering te doen. Zo kunnen vaste lastenpartners (gas, water, licht, woningbouwcorporaties) betalingsachterstanden doorgeven aan onze schuldhulpverleners. Nuenen heeft dit in het verleden al zeer uitgebreid geregeld, waardoor onze gemeente grotendeels voorliep op deze wetgeving. Vanaf 1 januari hebben gemeenten de mogelijkheid om deze signalen in één systeem te ontvangen. Dit gebeurt momenteel nog niet. Nuenen gaat zich wel aansluiten op dit systeem (RIS-systeem). Dit is overigens vastgelegd in de schuldhulpnota. Momenteel loopt er echter een regionale aanbesteding voor software in het sociaal domein. We willen voorkomen dat we straks met twee systemen naast elkaar gaan werken. We hebben zodoende advies ingewonnen bij de aanbestedingscommissie. De commissie gaat ons vervolgens van advies voorzien welke componenten van het RIS-systeem we moeten aanschaffen. We willen dit zorgvuldig doen. Omdat Nuenen al uitgebreide lokale afspraken heeft op het gebied van vroeg-signalering komen we niet in de problemen. De uitvoering is AVG-proef.

Vraag: Onafhankelijke cliëntondersteuning 55-min. Zijn er onafhankelijke cliëntondersteuners voor deze tussengroep beschikbaar? (Deze vraag is al eerder gesteld en beantwoord). 

Antwoord: In de Wmo staat dat iedereen die zich tot de gemeente wendt voor zorg of ondersteuningsvragen, recht heeft op onafhankelijke cliëntenondersteuning. De cliëntenondersteuning is voor inwoners van 0 tot 100 en valt onder de Wmo. We hebben speciale cliëntenondersteuners voor de jeugd. Dit kopen we regionaal in. De drie cliëntenondersteuners zijn er voor de overige inwoners, dus niet enkel voor de doelgroep 55+. De wethouder gaat in gesprek met de cliëntenondersteuners om de werkwijze nogmaals te verduidelijken.

Vraag: Abonnementstarief in de Wmo. Heeft de gemeente een strategie om te kunnen beslissen welke extra’s voor iedereen beschikbaar komen of dat ze beperkt blijven tot een bepaalde doelgroep? 

Antwoord: Het beleid van de gemeente is gericht op het vergroten van de toegankelijkheid en bekendheid van voorliggende voorzieningen. Hierdoor willen we inwoners vroegtijdig hulp en ondersteuning bieden en voorkomen we zwaardere vormen van hulp en ondersteuning, zoals maatwerkvoorzieningen. Wel willen we aangeven dat we terughoudend zijn met het bekostigen van commerciële partijen, waaronder mantelzorgmakelaars. Momenteel zijn wij – in samenwerking met onze Wmo-consulenten, de VNG en andere gemeenten in het land – in gesprek om te kijken hoe de kosten in de Wmo beheersbaar blijven. De VNG heeft gemeenten in november voorzien van een handreiking waarin maatregelen staan die gemeenten kunnen nemen om de kosten in de Wmo beheersbaar te houden. Dit zijn we momenteel aan het verkennen, wat is wenselijk en wat is haalbaar. We pakken dit zorgvuldig aan en gaan zodoende op dit moment geen (grote) wijzigingen doorvoeren. Nb.: de ASD vraagt zich af of bepaalde ’voorzieningen losgekoppeld kunnen worden van de Wmo. Of dit mogelijk is wordt door de gemeente uitgezocht.

Vraag: In www.waarstaatjegemeente.nl staan veel gegevens. Bij Nuenen ontbreken er relatief veel gegevens, vooral over 2018 en 2020. Zijn daar verklaringen voor?

Antwoord: De gegevens over 2018 zijn aangeleverd maar niet zichtbaar. Uitgezocht wordt wat hiervan de reden is. Voor 2020 zijn er nog geen gegevens doorgegeven. De monitor over 2020 is hiervan de basis maar die is nog niet gereed.

Vragen over nieuw Mantelzorgbeleid

De antwoorden op de vragen van de ASD zijn mede bepalend voor het nog op te stellen advies van de ASD. Er worden twee types mantelzorgers onderscheiden, jongeren en mantelzorgers vanaf 23 jaar. De suggestie wordt gedaan om ze afzonderlijk te benaderen, al dan niet via social media. 
Andere suggesties zijn: meer accent leggen op respijtzorg en een korte vragenlijst uitzetten om zoveel mogelijk reacties te krijgen. 

De voorzitter sluit het openbare gedeelte van deze vergadering.