De reactie van het college volgt steeds na het uitgebrachte advies of de gestelde vraag. Hiervoor is de letterlijke tekst gebruikt van het adviesstuk.

Adviezen en reacties

  1. Advies: Beschrijf de relatie tussen, de rolverdeling en de wijze van verslaglegging van het Steunpunt en het CMD duidelijker. Reactie: We hebben dit advies deels overgenomen en deels verwerkt in de nota. We hebben de relatie en rolverdeling tussen het steunpunt en het CMD verhelderd. Met betrekking tot de verslaglegging nemen we dit deels over. Het is immers afhankelijk van de hulpvraag of hiervan een verslag gemaakt wordt.
  2. Advies: Probeer te bereiken dat een mantelzorger een vaste en een in het mantelzorgdomein ervaren zorgverlener heeft die de achtergrond en de zorgbehoeften kent. En die de kennis en kunde heeft om het maatwerk en de uitwerking zoals in het beleid van de gemeente wordt geambieerd in de praktijk kan brengen. Mocht een vaste hulpverlener niet mogelijk zijn, zorg dan dat de communicatie tussen de hulpverlener en de mantelzorger goed wordt gedocumenteerd en goed wordt gedeeld. Reactie: We hebben dit advies overgenomen en verwoord in de beleidsnota.
  3. Advies: Formuleer duidelijker wat de mantelzorger van deze taak van het Steunpunt kan verwachten en zorg voor voldoende capaciteit om deze taak adequaat uit te kunnen voeren. Reactie: We hebben dit advies overgenomen en verwoord in de beleidsnota.
  4. Advies: Zorg, mede met de informatie van derden, dat de aanvraag voor respijtzorg en hulp als mantelzorg niet meer kan worden opgebracht, bij het Steunpunt soepel en verloopt. Reactie: We hebben dit advies overgenomen en verwoord in de beleidsnota. We geven via deze weg wel mee dat gemeenten relatief weinig invloed hebben op het aantal locaties voor respijtzorg en de snelheid waarmee zwaardere vormen van respijtzorg georganiseerd kunnen worden. Desalniettemin vinden we de informatievoorziening en toeleiding van groot belang.
  5. Advies: Het lijkt beter om de mantelzorger altijd te verwijzen naar het Steunpunt. Dat kan dan doorverwijzen naar anderen, maar wel als coördinator alles in de gaten blijven houden. Zo is een beter beeld te krijgen van de zorgbehoefte en hoe daar op wordt ingegaan. Reactie: We hebben dit advies deels overgenomen en deels verwoord in de beleidsnota. Het uitgangspunt is dat we één toegangspoort hebben voor het sociaal domein, namelijk het CMD. Dit moet dan wel bekend zijn. Aan deze bekendheid werken we blijvend. In de praktijk wordt er veelal verwezen naar het Steunpunt. Er kunnen voor inwoners echter ook redenen zijn om contact te zoeken met andere experts, zoals de huisarts.
  6. Advies: Beschrijf de rol van vrijwilligers en laat zien hoe de gemeente hen kan (laten) ondersteunen. Reactie: We hebben dit advies overgenomen en verwoord in de beleidsnota.
  7. Advies: De doelen mogen iets ambitieuzer worden gesteld. Als voorbeeld: Per jaar een nieuwe mantelzorgvriendelijke werkgever erbij lijkt te bescheiden om de nagestreefde doelen te kunnen halen. Reactie: We hebben dit advies niet overgenomen. We vinden het belangrijk dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Het project mantelzorgvriendelijk werkgeverschap is voor alle partijen (het Steunpunt Mantelzorg Nuenen en deelnemende ondernemers) tijdsintensief. Daarnaast willen we projecten ook duurzaam inrichten en bestendigen voor de toekomst. Successen delen we actief waardoor we andere partijen inspireren. De doelen in de nota achten we realistisch en ambitieus.
  8. Vraag: Is het beschikbare budget van €40.000 per jaar voldoende om deze uitgaven de komende jaren te kunnen financieren? Antwoord: Het bedrag is voldoende, daarnaast monitoren we tussentijds en evalueren we het beleid over 4 jaar. Via deze weg willen we opmerken dat de bureaukosten/ personeelskosten van het mantelzorgsteunpunt niet tot dit budget behoren. Deze worden via de algemene LEV-subsidie gesubsidieerd.
  9. Vraag: Moeten de budgetten dan niet jaarlijks toenemen om tenminste dezelfde hulp per mantelzorger te kunnen blijven leveren? Antwoord: Het budget is vanaf 2021 structureel met € 10.000,- verhoogd. Wij verwachten dat we hiermee de ambities uit de beleidsnota kunnen waarmaken. Het mantelzorgcompliment was €50 Euro, waarmee 400 mantelzorgers konden worden bereikt. Dat bedrag ligt aan de onderkant van de bedragen waarmee de gemeenten in de regio hun mantelzorgers waarderen. Het mantelzorgcompliment neemt volgens deze nota af van €30 in 2021 naar €24 in 2025. Dat staat in schril contrast met de uitgesproken intenties.
  10. Vraag: Is dat nastrevenswaardig voor Nuenen? Antwoord: De geschetste constatering is niet juist. Het mantelzorgcompliment in Nuenen blijft op € 50,- staan. Dit is tevens het gemiddelde bedrag in het land. Niet alle mantelzorgers wensen gebruik te maken van de mantelzorgwaardering. Op basis van historische gegevens kunnen we daarom constateren dat het beoogde budget voldoende is. We hebben de hoogte van de mantelzorgwaardering ter verduidelijking opgenomen in de nota. De nota noemt niet de rol van de maandelijkse nieuwsbrief van het Steunpunt.
  11. Advies: Deze door de mantelzorgers gewaardeerde, regelmatige informatiebron blijven continueren. Reactie: We hebben dit advies overgenomen en verwoord in de beleidsnota.
  12. Advies: Als de gemeenten geen onderlinge afspraken kunnen/willen maken dan is genereus zijn een goede oplossing. Reactie: De gemeente Nuenen c.a. heeft altijd de wil om samen te werken als dit ten goede komt aan onze beleidsdoelstellingen, efficiëntie of doelmatigheid. We doen daarnaast wat passend is bij de omstandigheden van de individuele inwoner. Er wordt overwogen weer een enquête te houden onder de mantelzorgers.
  13. Advies: Doen. Het is goed de gegevens te actualiseren. Het verdient overweging een relatie te leggen met dementie. Beide onderwerpen, mantelzorg en dementie, zijn gerelateerd. De enquête kan dan ook waardevolle informatie geven voor het dementiebeleid van de gemeente. Reactie: We leggen zowel beleidsmatig als financieel de verbinding met het dementiebeleid.
  14. Observatie: De keuze voor een bon die alleen is te besteden bij de lokale winkels beperkt de doelgroep in haar keuze en is, uit dat oogpunt, minder gewenst. Andere overwegingen kunnen deze keuze acceptabel maken. Reactie: We vinden het wenselijk om publieke middelen zo goed mogelijk in te zetten. De mantelzorgbon is er primair voor om mantelzorgers te waarderen. Indien we onze ondernemers daarbij eventueel extra kunnen ondersteunen zullen we dit bekijken. Dit is echter geen doel op zich. We doen dit in overleg met de lokale werkgroep mantelzorg en het mantelzorgsteunpunt. De wenselijkheid en mogelijkheden stemmen we met hen af.

De nota wordt op 15 september besproken in de Commissie Samenleving van de gemeente Nuenen. De eventuele reactie van de commissie wordt verwerkt in de nota. Het advies van de ASD en de reacties worden als bijlage toegevoegd aan de nota zodat de commissie het advies al dan niet kan betrekken bij hun reactie. Vaststelling van de nota gebeurt door de gemeenteraad. Wanneer de gemeenteraad de beleidsnota Mantelzorg 2021-2025 vast heeft gesteld, wordt de Adviesraad hierover geïnformeerd.