Wmo verordening 2021
 

Geachte leden van de Adviesraad Sociaal Domein Nuenen c.a.

Op 12 oktober 2021 heeft de gemeente Nuenen c.a. de ASD verzocht om formeel advies
uit te brengen over de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2021. Op 21 oktober
2021 heeft de ASD haar advies over de verordening schriftelijk uitgebracht.

In deze brief leest u onze reactie op uw advies. Onze reactie volgt steeds onder het door
uw uitgebrachte advies. Hiervoor is de letterlijke tekst gebruikt uit uw adviesstuk.

Adviezen en reacties

1. Inleiding: Artikel 11. Er is veel discussie bij de gemeenten en bij de overheid over de
financiële gevolgen van de invoering van het abonnementstarief in de Wmo. Onzes
inziens zijn de aan de gemeenten toegewezen extra middelen onvoldoende om alle
extra verleende rechten aan de inwoners te honoreren. Dit is financieel niet houdbaar
voor een gemeente. Advies: Het is belangrijk dat de gemeente de ontwikkelingen rond
het abonnementstarief goed blijft volgen en, zodra mogelijk, gepaste maatregelen
neemt.
1. Reactie: We hebben kennis genomen van dit advies. De gemeente Nuenen c.a. volgt
de landelijke ontwikkelingen op het gebied van de financiering van de Wmo in het
algemeen en het abonnementstarief in het bijzonder. De invoering van het
abonnementstarief heeft een aanzuigende werking gehad op de cliëntaantallen,
daarnaast zijn er fors minder rijksmiddelen overgeheveld naar gemeenten om deze taak
uit te voeren. Hierdoor ontstaat een financieel knelpunt. De gemeente Nuenen c.a. is
vooralsnog instaat om dit op te vangen, dit blijft echter een punt van zorg.

2. Advies: Artikel 12. Om zicht te houden op de kwaliteit van de geleverde diensten
wordt o.a. voorgesteld een jaarlijks cliëntervaringsonderzoek te doen.
Suggestie: Een mogelijk alternatief is cliëntafhankelijk te meten, bijvoorbeeld 3 maanden
nadat ondersteuning is ingezet. Dat levert meer actuele en betrouwbaardere resultaten
op en wellicht een hogere respons.
2. Reactie: We hebben dit advies vooralsnog niet overgenomen. We voeren een jaarlijks
cliëntervaringsonderzoek uit. De respons is in onze gemeente, vergeleken met het
landelijk gemiddelde, hoog. Daarnaast is besloten om de monitor sociaal tweejaarlijks
uit te brengen. De Wmo is een standaard onderdeel van de monitor. We kunnen
hierdoor actiever toezien op de kwaliteit van de geleverde diensten. Klachten van
cliënten worden opgepakt. Indien er geconstateerd wordt dat klachten veelvuldig
voorkomen kan dit aanleiding zijn om ons beleid of de werkwijze aan te passen.
Vooralsnog hebben we dus geen aanleiding om onze aanpak te wijzigingen.

3. Advies: Artikel 18. Het college krijgt bij deze verordening meer flexibiliteit bij het
compenseren van het eigen risico in de zorgverzekering van inwoners. Dat beoordelen
wij als een goede, want flexibelere, ontwikkeling.
3. Reactie: We hebben kennis genomen van de bovenstaande opmerking.

4. Inleiding: Artikel 23. Dit artikel stelt dat het door het gemeentebestuur gevoerde beleid
jaarlijks wordt geëvalueerd door middel van de Monitor Sociaal Domein.
Vraag: De monitor doet verslag van de stand van zaken, geeft enkele analyses maar
geeft geen evaluatie. Wie doet die evaluatie elk (half-)jaar en wie trekt daaruit
conclusies om het beleid aan te passen?
Opmerking: Signalen van inwoners die buiten het cliëntervaringsonderzoek naar boven
komen en die, al dan niet via de ASD, de gemeente bereiken, zouden ook aanleiding
mogen zijn voor aanpassing van het beleid.
4. Reactie: De Monitor Sociaal Domein wordt ieder halfjaar opgesteld en interactief
besproken met de gemeenteraad. We benchmarken hierbij de voortgang op diverse
beleidsterreinen, waaronder de Wmo. We brengen daarnaast de huidige stand van
zaken in kaart en zetten dit af tegen het gevoerde beleid en beleidsinterventies. Dit
wordt ambtelijk voorbereid en uitgewerkt. Afhankelijk van de wens van de
gemeenteraad wordt er nader ingezoomd op onderdelen van de monitor. Wij zijn het
eens met uw opmerking dat signalen van inwoners, die ons via een andere weg ons
bereiken dan via de monitor, aanleiding kunnen zijn voor het al dan niet aanpassen van
het beleid. Aanvullend daarop hanteren we de werkwijze zoals is omschreven bij onze
reactie bij punt 2.

De verordening wordt op 1 december besproken in de commissie Samenleving van de
gemeente Nuenen. De eventuele reactie van de commissie wordt verwerkt in de
verordening. Het advies van de ASD en deze brief worden als bijlage toegevoegd aan de
verordening zodat de commissie het advies al dan niet kan betrekken bij haar reactie.
Vaststelling van de nota gebeurt door de gemeenteraad. Wanneer de gemeenteraad de
Wmo verordening 2021 vast heeft gesteld, wordt de Adviesraad hierover geïnformeerd.

Alvast hartelijk dank voor uw uitgebrachte advies.

Met vriendelijke groet,
B. van der Voort
Afdeling Samenleving Gemeente Nuenen
Bijlagen:
- Verordening Wmo 2021 gemeente Nuenen c.a.