Dialoog verkeersontsluiting Nuenen West
De ontsluiting van Nuenen West is een complex vraagstuk, met veel en erg betrokken belanghebbenden. Daarom hebben we in 2020 in verschillende dialoogsessies met alle partijen gesproken. Met vertegenwoordiging van fracties, belangengroepen en inhoudelijk betrokkenen, organiseerden we een brede en informele dialoog gericht op de best passende oplossing voor de verkeersontsluiting van Nuenen West en de functie van de Opwettenseweg daarin. Er was ruimte om ideeën in te brengen, in aanvulling op oplossingsrichtingen die al bedacht zijn. Met betrokkenen hebben we het draagvlak voor mogelijke oplossingen verkend en de argumenten bekeken. Vervolgens hebben we mogelijke oplossingen laten doorrekenen. De effecten voor leefbaarheid en verkeersveiligheid zijn voor alle varianten beschreven. Het resultaat is vervolgens weergegeven in een raadsvoorstel dat op 10 december in de raadsvergadering is besproken.
Op deze webpagina kunt u alle (achtergrond)informatie van de dialoog vinden, zoals veelgestelde vragen en antwoorden (FAQ), verslagen van de dialoogsessies met belanghebbenden en onderzoeksrapporten.
Proces dialoog
- Vanaf eind mei 2020 hebben we online en telefonisch incheckgesprekken gevoerd met verschillende betrokkenen.
- Later in het jaar hebben we vier dialoogsessies georganiseerd. De bijbehorende documenten vindt u hieronder.
- Het college van b&w heeft op 10 december 2020 ingestemd met het Raadsvoorstel Ontsluiting Nuenen West(externe link). Dit staat op 24 november 2020 op de agenda van de commissie ruimte(externe link).
- In december 2020 heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de ontsluitingsstructuur (in hoofdlijnen) van Nuenen West.
Terugkoppeling dialoogsessies
- Veelgestelde vragen en antwoorden (FAQ) over de uitdaging en de sessies
- Reactie van deelnemers op de veelgestelde vragen
Vierde dialoogsessie 27 oktober 2020
Derde dialoogsessie 14 oktober 2020
- Presentatie verkeersonderzoeken
- Presentatie resultaten van het onderzoek
- Notulen 3e dialoogsessie ontsluiting Nuenen West
- Bijlage 1 Presentatie verkeersonderzoeken
- Bijlage 2 Presentatie van de resultaten van het onderzoek
- Bijlage 3 Antwoorden op verhelderende vragen
Tweede dialoogsessie 22 september 2020
- Verslag tweede dialoogsessie
- Alternatieven en varianten van verkeersstructuren Nuenen West
- Memo ontsluiting Nuenen West, inclusief bijlagen:
Eerste dialoogsessie 7 juli 2020
- Verslag van de eerste dialoogsessie
- Reactie van deelnemers op het verslag van de eerste dialoogsessie
Dialoogsessie incheckfase mei 2020
Achtergrondinformatie dialoog ontsluiting Nuenen West
Bestemmingsplan en contractuele afspraken
- Bestemmingsplan Nuenen West 2008, vigerend(externe link) - Op 22 september 2010 is het bestemmingplan ‘Uitbreidingsplan Nuenen West’ onherroepelijk geworden. Dit is het nu geldende bestemmingsplan. In dit bestemmingsplan ligt de basis voor de ontsluiting van Nuenen West. De Opwettenseweg zal autoluw worden.
- Ontwerp Bestemmingsplan Chw herijking Nuenen West(externe link) - Het ontwerp voor het bestemmingsplan Herijking Nuenen-West, de ontwerpbeleidsregels bestemmingsplan Herijking Nuenen-West, het ontwerpexploitatieplan Nuenen-West en het ontwerpmasterplan ‘Nuenen-West=Dorps Geluk’ gemeente Nuenen ca. hebben voor iedereen ter inzage gelegen. In dit bestemmingsplan is het ontsluitingsprincipe overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan. De zienswijzen die zijn ingediend op het ontwerp bestemmingsplan zijn zeer uiteenlopend.
- Beeldkwaliteitsplan Nuenen west = Dorps Geluk(externe link)
- Geanonimiseerde Samenwerkingsovereenkomst Herijking Nuenen-West
Overige achtergronden (besluiten/beleid)
- Amendement mobiliteitsbeleid - Opwettenseweg(externe link)
- Memo Quick scan
- Raadsinformatiebrief in reactie op amendement(externe link)
- Motie ‘vreemd aan de orde van de dag’ Ontsluiting Nuenen West 28 mei 2020(externe link) - In de raadsvergadering van 29 mei 2020 heeft de gemeenteraad standpunten benoemd via een ‘Motie vreemd aan de orde van de dag’. In zeven punten heeft de gemeenteraad richtlijnen voor oplossingen genoemd, om aan te geven waar politiek draagvlak voor bestaat. In de commissie Ruimte van 16 juni is deze motie besproken aan de hand van een commissienotitie. Parallel aan de dialoog wordt een ‘raadsvariant’ nader uitgewerkt. De raadsvariant wordt in de zomer beoordeeld op effectiviteit en haalbaarheid en op 1 september (voorafgaand aan een volgende dialoogsessie) besproken in de Commissie Ruimte.
- Commissienotitie Ontsluiting Nuenen West 16 juni 2020, gericht op verbetering raadsvariant, inclusief richtinggevende kaders voor dialoog.
- Antwoorden op vragen CDA Commissie ruimte 16 juni 2020
- Omgevingsagenda; het traject om te komen tot een Omgevingsvisie heeft eerst geleid tot de Omgevingsagenda: een herkenbare beschrijving van de identiteit van Nuenen op verschillende thema’s.
- Ingediende stukken Commissie Ruimte 1 september 2020(externe link) - Tijdens de Commissie Ruimte op 1 september 2020 is de commissienotitie Ontsluiting Nuenen West besproken. Daarbij zijn door diverse partijen oplossingsrichtingen aangedragen. Op de website nuenen.raadsinformatie.nl(externe link) kunt u onder andere bij agendapunt 11 de bijbehorende stukken raadplegen: commissienotitie Ontsluiting Nuenen West, Oplossingsrichtingen belangengroep Nuenen Zuid, Oplossingsrichting van belangengroep Opwettenseweg veilig.
- Visie Fietsersbond: later is door de Fietsersbond ook een oplossingsrichting aangedragen.
- Memo quickscan september 2020 en Oplossingsrichtingen quickscan
Regionale mobiliteit
- Rapport Brainport Duurzaam slim verbonden(externe link)
- Samenvatting bundelroutes
- Verkennende studie Bundelroutes
- Verkeersrapport bundelroutes
- Samenvatting verkeersrapport bundelroutes(externe link)
Lokale mobiliteit en leefbaarheid
- Mobiliteitsvisie Nuenen 2017 - De visie bevat een inschatting van kansen en bedreigingen en een globale koers voor het Nuenense mobiliteitsbeleid in de regio (gezien het Bereikbaarheidsakkoord/ - agenda). De visie plaatst regionale projectfiches in de lokale context. Het is ook een opmaat naar lokale keuzes, al dan niet met regionale invloed. Het borduurt voort op de structuur van bestemmingsplan Nuenen West 2008 en geeft grofweg 3 opties voor ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer, zonder zelf al een keuze te maken.
- Raadsvoorstel Mobiliteitsvisie(externe link)
Beleidsmodules mobiliteit
Per modaliteit is er een beleidsmodule, samengevat als Integraal Uitvoeringsprogramma in module 8. De raad heeft dit vastgesteld als richtinggevend kader. De modules zetten aan tot realisatie (o.a. fietsverkeer en verkeersveiligheid) en zijn op andere onderdelen meer volgend (openbaar vervoer, smart mobility). Lees meer op de webpagina Mobiliteitsbeleid.
Studie Leefbaarheid en bereikbaarheid Bundelroutes Nuenen
De studie vindt plaats in verlengde van Omgevingsvisie, resultaten landen daar later in. Aanpak volgens gebiedsgerichte brede belangenbenadering, gericht op 2030, 2040 en verder. Brede participatie. Projectleider levert provincie met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgeverschap Nuenen. Leefbaarheid en bereikbaarheid spelen vooral aan de drukke Zuidwestkant van Nuenen. Extra interessant is dat de provincie nu aan tafel zit als wegbeheerder A270 én beleidsinstantie.
Monitoring leefbaarheid, verslag fase 1 AiREAS
Doel was de nulmeting op grond waarvan ‘stand still’ leefbaarheid Nuenen te bepalen (zoals genoemd in module Leefbaarheid en Mobiliteitsvisie). Metingen fijnstof blijken ingewikkeld (technisch zijn meters niet uitontwikkeld, niet alle meters geven betrouwbare uitslagen) effecten van verkeer zijn nog onduidelijk (zit erg in individueel menselijk handelen én brede achtergrondwaarden). Past wel binnen de WHO waarden. Fase 2= meten rond Eeneind, tegen Nuenen zuidwest aan.